På Svenska
toggle menu
MENU
Etusivu
Voit siirtyä takaisin etusivulle tästä
Yhteinen osuus
Selaa Helsingin kaupungin opetussuunnitelmaa
Vuosiluokkakokonaisuudet
Tarkastele opetussuunnitelmaa vuosiluokittain
Oppiaineet
Tarkastele opetussuunnitelmaa oppiaineittain
Koulut
Valitse koulukohtainen opetussuunnitelma
Katajanokan ala-asteen koulu
hidden
Yhteinen osuus
1 OPETUSSUUNNITELMA HELSINGIN KAUPUNGIN PERUSKOULUISSA
1.1 Opetussuunnitelman rakenne
1.2 Opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen
1.3 Tuntijako
1.4 Kieliohjelma
1.5 Painotukset
1.6 Muut opetusjärjestelyt
2 KOULUTYÖN PERUSTA
2.1 Perusopetuksen arvoperusta
2.1.1 Arvolähtökohtien ja eettisten periaatteiden toteutuminen koulussa
2.2 Oppimiskäsitys
2.2.1 Oppimisprosessi
2.2.2 Tiedonkäsitys
2.2.3 Yhteisöllinen oppiminen
2.2.4 Oppimisstrategia
3 PERUSOPETUKSEN TEHTÄVÄT JA TAVOITTEET
3.1 Perusopetuksen tehtävä
3.2 Koulun kasvatus- ja oppimistavoitteet, koulun toiminta-ajatus
3.3 Laaja-alainen osaaminen
3.3.1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
3.3.2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
3.3.3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
3.3.4 Monilukutaito
3.3.5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
3.3.6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
3.3.7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
3.3.8 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteuttaminen
4 YHTENÄISEN PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURI
4.1 Yhteisöllinen toimintakulttuuri
4.1.1 Oppiva yhteisö
4.1.2 Hyvinvointi ja turvallisuus
4.1.3 Rakentava vuorovaikutus
4.1.4 Kulttuurinen moninaisuus
4.1.5 Kielitietoisuus
4.1.6 Osallisuus
4.1.7 Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
4.1.8 Kestävä tulevaisuus
4.2 Oppimisympäristöt ja työtavat
4.3 Monialainen, ilmiöpohjainen oppiminen
5 OPPIMISEN, KASVUN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä
5.1.1 Yhteinen vastuu ohjaustoiminnasta
5.2 Yhteistyö
5.2.1 Kodin ja koulun yhteistyö
5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
5.4 Perusopetuksen järjestäminen eri tilanteissa
5.4.1 Vuosiluokkiin sitomaton opetus
5.4.2 Yhdysluokkaopetus
5.4.3 Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
5.4.4 Joustava perusopetus
5.4.5 Sairaalaopetus
5.5 Perusopetusta tukeva muu toiminta
5.5.1 Koulun kerhotoiminta
5.5.2 Aamu- ja iltapäivätoiminta
5.5.3 Koulun kirjastotoiminta
5.5.4 Kouluruokailu
5.5.5 Välitunnit, päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat
5.5.6 Koulumatkat
5.5.7 Koulunkäyntiavustajatoiminta
6 OPPILAAN OPPIMISEN JA OSAAMISEN ARVIOINTI PERUSOPETUKSESSA
6.1 Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
6.1.1 Formatiivinen arviointi
6.1.2 Summatiivinen arviointi
6.2 Arvioinnin yleiset periaatteet
6.3 Oppimisen ja osaamisen arviointi
6.4 Työskentelyn arviointi
6.5 Käyttäytymisen arviointi
6.6 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
6.6.1 Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
6.6.2 Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
6.7 Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
6.8 Perusopetuksen päättöarviointi
6.8.1 Päättöarvosanan muodostaminen
6.8.2 Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
6.8.3 Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
6.8.4 Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
6.8.5 Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
6.8.6 Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
6.9 Poissaolojen vaikutukset arviointiin
6.10 Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
6.11 Todistukset
6.11.1 Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
6.11.2 Lukuvuositodistus
6.11.3 Välitodistus
6.11.4 Erotodistus
6.11.5 Perusopetuksen päättötodistus
6.12 Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
6.13 Paikallisesti päätettävät asiat
7 OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI
7.1 Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
7.1.1 Ohjaus tuen aikana
7.1.2 Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana
7.2 Yleinen tuki
7.3 Tehostettu tuki
7.3.1 Pedagoginen arvio
7.3.2 Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana
7.4 Erityinen tuki
7.4.1 Pedagoginen selvitys
7.4.2 Erityisen tuen päätös
7.4.3 Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
7.4.4 Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen
7.4.5 Pidennetty oppivelvollisuus
7.4.6 Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
7.5 Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot
7.5.1 Tukiopetus
7.5.2 Osa-aikainen erityisopetus
7.5.3 Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet
8 OPPILASHUOLTO
8.1 Monialainen oppilashuollon yhteistyö
8.2 Yhteisöllinen oppilashuolto
8.3 Yksilökohtainen oppilashuolto
8.4 Oppilashuoltosuunnitelmat
9 KIELEEN JA KULTTUURIIN LIITTYVIÄ ERITYISKYSYMYKSIÄ
9.1 Saamelaiset ja saamenkieliset
9.2 Romanit
9.3 Viittomakieliset
9.4 Muut monikieliset oppilaat
10 KAKSIKIELINEN OPETUS
10.1 Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia
10.1.1 Laajamittainen kaksikielinen opetus
10.1.2 Suppeampi kaksikielinen opetus
11 VALINNAISET OPINNOT
11.1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
11.2 Valinnaiset aineet
11.3 Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät
Vuosiluokkakokonaisuudet
Vuosiluokat 1-2
Matematiikka
Ruotsi, A1-oppimäärä
Ruotsi, äidinkielenomainen ruotsi (A1)
Ympäristöoppi
Englanti, A-oppimäärä
Elämänkatsomustieto
Musiikki
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Oppilaanohjaus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Uskonto Evankelisluterilainen
Uskonto Ortodoksinen
Uskonto Islam
Uskonto Katolinen
Vuosiluokat 3-6
Matematiikka
Ruotsi, A1-oppimäärä
Ruotsi, A2-oppimäärä
Ruotsi, B1-oppimäärä
Ympäristöoppi
Englanti, A-oppimäärä
Vapaaehtoinen A-kieli, espanja
Vapaaehtoinen A-kieli, ranska
Elämänkatsomustieto
Historia
Yhteiskuntaoppi
Musiikki
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Oppilaanohjaus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Uskonto Evankelisluterilainen
Uskonto Ortodoksinen
Uskonto Islam
Uskonto Katolinen
Vuosiluokat 7-9
Oppiaineet
Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Toinen kotimainen kieli
Ruotsi, A1-oppimäärä
Ruotsi, äidinkielenomainen ruotsi (A1)
Ruotsi, A2-oppimäärä
Ruotsi, B1-oppimäärä
Vieraat kielet
Englanti, A-oppimäärä
Vapaaehtoinen A-kieli, espanja
Vapaaehtoinen A-kieli, ranska
Matematiikka
Ympäristöoppi
Uskonto
Uskonto Evankelisluterilainen
Uskonto Ortodoksinen
Uskonto Islam
Uskonto Katolinen
Elämänkatsomustieto
Historia
Yhteiskuntaoppi
Musiikki
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Oppilaanohjaus
Valinnaiset opinnot
Teknologia
Kuvallinen ilmaisu
Media
Ilmiöiden tutkiminen
Liikunta ja hyvinvointi
Draama
Liitteet
Katajanokan ala-asteen koulu
Yhteystiedot
Laivastokuja 6, 00160 Helsinki
http://www.kataa.edu.hel.fi